roken

Ben je pas geopereerd? Ben je bezig met bestraling of chemotherapie? Is de behandeling al achter de rug?<br>Indien je op zoek bent naar iemand waarmee je je verhaal wilt delen, dan kan je hier een oproep plaatsen.

Moderator: Rikkert

roken

BerichtDoor GIPSYPEETERS » Zo Mrt 07, 2010 11:07 am

Hallo,
31 maart onderga ik een borstreconstructie.Voorwaarden,14dagen ervoor en 14dagen erna niet roken.
Ik rook al 34 jaar en was nooit van plan om te stoppen. Als het mij nu ni lukt wat zijn dan de gevolgen.
Heb je dan meer kans op afstoting van hetweefsel.De dokter heeft daar niet veel uitleg over gegeven
Groetjes Martine
GIPSYPEETERS

Re: roken

BerichtDoor may » Zo Mrt 07, 2010 6:24 pm

Hallo Martine,

Als je een reconstructie met eigen weefsel krijgt, mag je inderdaad niet roken. Het heeft te maken met het dichtslibben van de bloedvaten die een goede en noodzakelijke doorbloeding onmogelijk maken. De gevolgen zijn niet mis hoor. Gedeeltelijke of volledige verlies van de flap zijn niet uitgesloten.
Toen ik op consult ging bij mijn plastische in verband met mijn reconstructie met diepflap was de eerste vraag die hij mij stelde 'Ben je roker?' 'Als je een roker bent begin ik er zelfs niet aan.( Gelukkig was ik al jaren terug gestopt.)
't Is dus heel erg aan te raden om te stoppen met roken en ook niet meer te herbeginnen als je problemen wilt vermijden.
Moeilijk hé.
Ik wens je veel moed toe om te stoppen.
May
may

Re: roken

BerichtDoor jeanette » Zo Mrt 07, 2010 9:07 pm

Hey Martine, ik weet niet waar je geopereerd wordt, en of het met eigen weefsel gaat gebeuren, maar aan mij werd ook heel nadrukkelijk gesteld niet te roken en na de reconstructie nooit meer te roken. Kwestie van doorbloeding van de flappen en de grote kans op afsterven van het weefsel bij roken. Nu was ik al zes jaar gestopt (bij de diagnose) en ik kan je alleen maar aanraden om nu onmiddellijk te stoppen en nooit weer te starten.
Als je de website van het UZ Gent goed leest zul je zien dat die weigeren om patienten te helpen die roken ( http://users.ugent.be/~pblondee/NewFiles/autoloog.html 'Patiënten die actief roken, zullen een reconstructie met lichaamseigen weefsel geweigerd worden binnen onze dienst.').
Ik wens je veel succes met stoppen.
Jeannette
jeanette

Terugkeren naar Plaats hier oproepen voor contact