Blijkbaar is het op dit forum ook al zo dat partners van borstkankerpatiënten nauwelijks het woord nemen of zich op een andere manier uiten.
Vorig jaar was ik aanwezig op de jaarvergadering van de Borstkankervereniging Nederland. Wat bleek, ik was daar ten eerste samen met nog twee andere mannen tussen zo'n 70 vrouwen en van die andere twee mannen was er een zelf borstkankerpatiënt en de ander een partner van...
Natuurlijk probeerde ik tijdens die bijeenkomst (duurde een hele dag) de aandacht op partners van patiënten te richten en er werd ook aandachtig geluisterd. Inmiddels had ik zelf een boekje geschreven over mijn persoonlijke ervaringen (Kanker, verwoesting en geneeskracht) en ook dat bleek vrij uniek te zijn in het land. Voor zover mij bekend zijn er nog 'n stuk of 3 andere mensen waarvan ik weet dat zij een boek hebben geschreven (waaronder Kluun en Kars Kanters). Het is een rare gewaarwording als je als partner van een borstkankerpatiënt die gelukkig weer helemaal genezen is, tegenwoordig bent op een jaarvergadering waar het in feite alleen maar draait om de patiënt, want verder dan naar mij luisteren is men blijkbaar niet gekomen. Ja, mondjesmaat begint het besef langzaam door te dringen dat er bijna altijd partners in het spel zijn.
N.a.v. het boek gaf ik op uitnodiging ene presentatie bij het Steunpunt Terneuzen, een geweldige ervaring maar ook daar blijkt dat het heel veel moeite kost om enkele tientallen mensen bij elkaar te krijgen en zelfs daar bleek dat er niet alleen maar partners aanwezig waren maar ook patiënten.
Deze week werd ik telefonisch geïnterviewd door onderzoekers aan de universiteit Maastricht. Onderwerp was hoe ik als partner van een borstkankerpatiënt het hele proces heb ervaren. Eindelijk mensen die zich richten op partners, echter tijdens het interview blijkt al snel dat het gaat om een deelinterview behorende bij een grootschalig onderzoek dat geïnitiëerd is door het KWF. Volgend jaar zal een eindverslag van dat grote onderzoek worden gepresenteerd en gepubliceerd. Ben benieuwd wat er over partners tevoorschijn komt.
Zeer waarschijnlijk dit jaar nog zal ik in Almere (Parhuys) een presentatie gaan geven en zoals het er nu uitziet in oktober in Sittard (in het inloophuis van Toon Hermans). Uiteraard zal ik op alle mgelijke manieren de partners onder de aandacht brengen.
Iets wat zo voor de hand liggend is, blijkt dit in de praktijk niet te zijn.
Zeer opmerkelijk, maar wel te verklaren.
Jacques