Hoi zomerkoninkje.
(krijg gelijk trek in aardbeien, grapje).
Je vraag is wat mijn ervaringen zijn met chemopillen, deze zijn wel verschillend per persoon, dus wat ik heb, hoeft een ander niet te hebben en visa versa.
Als het Xeloda is ( dat is hetgeen ik gebruik) kunnen er inderdaad wat bijwerkingen zijn.
Ik ben sinds 5 augustus 2009 bezig en gebruik totaal per dag nu 2300 mg.
Ik heb last van mijn voeten: een soort gevoelloos, koud gevoel en of ik op een harde kokosmat loop, sinds een paar weken draag ik speciale sokken (best 4 feet) deze zijn op recept verkrijgbaar, ook draag ik sinds kort shape ups schoenen en bijelkaar verlicht dit duidelijk het vervelende gevoel in mijn voeten.
Ook wil soms een paar coolelementen onder je voeten leggen (wel sokken aan doen) even helpen.
Soms "gloeien" mijn vingertoppen en ook daar zijn de coolelementen uitstekend voor.
Erg vervelend vind ik, is mijn zeer gevoellige mond, mondhoeken insmeren met vaseline of nivea helpt wat (geldt trouwens ook voor de voeten, behalve wanneer ik de speciale sokken aan doe, dan niet de voeten insmeren vanwege de doorbloeding), verder alleen die dingen eten en drinken die mogelijk zijn, dus geen koolzuur of pittige dingen.
Bedenk wel dat je altijd in overleg met je oncoloog naar een oplossing kan zoeken, b.v. tegen maagzuur "pantoprazol enz.
Echter,al deze bijwerkingen zijn redelijk te verdragen en tot nu toe geeft de CT-Scan aan dat de tumoren in de lever zich rustig houden, of dit zo blijft zal de toekomst uitwijzen, maar voor nu zeg ik "elke dag is een cadeautje".
Ik hoop dat je er iets aan hebt, wens je veel sterkte toe en mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust, we zijn er om elkaar te helpen.
Groetjes Margaret